Nettkurs
Video/Tekst

Utviklingsdagbok

Leksjon 5 Modul 1

Husker du ungdomsboka "Adrian Moles hemmelige dagbok"? Den var populær da jeg gikk på skolen. Selv om boka omhandler en omskiftelig periode i Storbritannia og verden generelt er Adrian først og fremst opptatt av de nære ting – kviser, det å passe inn og klassevenninnen Pandora.


Min egen dagbok hadde for det meste oppføringer med hva jeg spiste til middag, hvilke musikkvideoer jeg så på MTV eller hva det handlet om på "Friends" den uka. Litt om hvem i klassen som var teite, eller noen sider om han kjekke typen jeg så på kjøpesenteret. Ikke spesielt givende i lengden. Det morsomste var vel egentlig å gjemme den på nye steder, så ikke lillebror skulle finne den...


Det er en blandet følelse av nostalgi, latter og flauhet å ta dagbøkene fram nå - 25 år seinere - for å lese om min egen tenåringsangst, emosjonelle voksesmerter og kjærlighetskvaler.


Nå finnes det jo blogger og sosiale medier som gjør at det å dokumentere livene våre har blitt mye mer lettvint og tilgjengelig. Noen har et stort eksponeringsbehov og legger ut sine innerste tanker offentlig på Facebook, mens andre foretrekker å ha sitt indre liv privat. Her må hver og en ta sitt eget ansvar i forhold til hva man er komfortabel med.


Men jeg anbefaler på det sterkeste når du har en åndelig praksis å skrive ned daglig hvordan tilstanden din er. Om du ikke allerede skriver dagbok vil jeg anmode deg om å i alle fall føre en slags logg mens du tar dette kurset, mest for å kartlegge din egen utvikling.

Forskjellige dagbøker

Og det finnes uendelig mange typer dagbok du kan føre. Takknemlighetsdagbok, humørmåling, målsettinger for egenkjærlighet, punktlister (bullet journaling på engelsk)... Still spørsmål til sjelen din, før en nattbok/drømmejournal,  eller sett deg ned med et tomt ark og et papir og la ordene skrive seg selv. Gjør boka personlig og spennende, bruk farger, former og fasonger - slik at du får lyst til å sette deg ned for å skrive.


Jeg elsker å skrive lister, organisere og krysse av på ting jeg har gjort. Da får jeg en enorm følelse av mestring ved å se alle kryssene jeg har satt i løpet av dagen, selv om det bare er for helt enkle ting som å re senga, kaste søppel eller tømme oppvaskmaskinen. For min egen del liker jeg best å skrive min utviklingsdagbok for hånd, da jeg syns det blir mer personlig enn å skrive på data, men gjør akkurat det som passer best for deg. Det viktigste er at du gjør det 🙂


Til denne leksjonen har jeg brukt den gratis idébanken Pinterest for å gi eksempler på hva slags typer dagbøker som finnes der ute. Her bør det finnes noe som kan inspirere deg til å starte din egen dagbokspraksis.

Selvutviklingsdagbok

Få ned på papiret hva som er dine vanligste fallgruver og bruk tid og energi på å transformere disse til noe mer matnyttig.

Målsettinger - fyll inn det du vil gi slipp på den ene siden og det du vil ha mere av på den andre siden. En herlig måte å få visualisert hvor du er og hvor du vil hen.​

Selv fører jeg en dagbok der jeg skriver lister for å tydeliggjøre rytmen i min hverdag. Jeg bruker den også om kvelden for å tømme hodet og planlegge dagen(e) som kommer

Min dagbok inneholder​:

  • Mål for dagen
  • Dagboksider
  • Det ideelle ukentlige skjemaet
  • Dagens takknemlighet
  • Månedlig matplanlegger inkludert ukentlig handleliste
  • Daglig rengjørings- og ryddeliste
  • Affirmasjoner
  • Drømmetydning

Takknemlighetsdagbok

Utdrag fra min egen dagbok 🙂 
Jeg er glad i farger og organiske mønstre, og det reflekteres i denne sirkelen. Noen ganger lager jeg en slik for dagen som har vært, eller for uken som har gått. Fullfører en sirkel for hvert år, jeg gjør opp status på nyttårsaften mens jeg mediterer inn det nye året.​

Helt enkle, nesten blanke ark som er nummerert nedover. Du kan føre på så mange ting du er takknemlig for hver dag. Eller du kan føre en lang liste der du påfører dine gleder etterhvert som du blir klar over dem. Og de fine øyeblikkene vokser når man gir de plass og oppmerksomhet. La lykken gro som gresset bak do, som det pleide å stå i minnebøkene!​

Påminnelser for daglig evaluering

Humørmåling

Månedens opp- og nedturer presentert i tegneserieformat. Kanskje ser du et mønster i forbindelse med menstruasjonssyklusen din?

Her er det en person som har brukt svært kort tid på å bare plotte inn bølgedaler og fjelltopper i humøret sitt. Det gir en jevn oversikt på hvordan måneden har vært

Dette er bullet journaling, der du gir hver dag en firkant, og forskjellige humørtyper får sin egen farge. Tenk så spennende det blir å se hele skjemaet når året er omme!

Nattbok (drømmelog)

Still deg selv spørsmål om morgenen

Før opp temaer i drømmen, personer som er med, hvordan du følte deg...

Eller tegn bilder fra drømmene

Fysiske fakta

Helt enkelt en punktoversikt på hvor mange timer søvn du har hatt. Sett deg et mål for hvor mange timer du vil sove, og følg denne i minst tre uker. Ha i bakhodet at høysensitive bruker mer tid på å sortere enn ikke-sensitive. Minst 9 timer hver natt er min rettesnor.

Og her er en dagbok som tracker hva slags utslag søvnkvaliteten har på humøret ditt. Det er ganske påfallende å få de kalde harde fakta på en visuell måte. Tingenes sammenheng blir tydeligere for deg. Hva med å ha en egen kalender for PMS?

Oversikt på hva som trigger deg emosjonelt eventuelt sender deg inn i overstimulering.

Egenkjærlighet

Ideer for selvpleie

Ukesplan

10 måter å bli lykkeligere på

Sjekk ut Sjelslivs tavle kalt Utviklingsdagbok på Pinterest for inspirasjon!

Leave a comment

Comment as a guest:

Name * E-Mail *
Website
Pen