Hva kan du gjøre for å «overleve» som sensitiv mamma? - Sjelsliv

Hva kan du gjøre for å «overleve» som sensitiv mamma?

Her kommer del to i serien om å være sensitiv mamma. Den første artikkelen kan du lese her, om du gikk glipp av den.

De fleste mennesker har behov for alenetid, men for høysensitive er det en påkrevet nødvendighet å gjøre det til en daglig prioritering. For meg personlig, som er en høysensitiv alenemor med en sterk introvert side, kan jeg ikke gå mange dagene uten "Lone-tid" før jeg merker at det påvirker meg negativt. Jeg trenger å være alene, uten en liten en som klatrer på meg, som vil "hjelpe til" med middagen, ha en kos eller være med på do.

Moren min har fortalt at jeg som baby ikke like sterkt lys eller høye lyder. Det gjelder fortsatt for meg i dag. Jeg misliker taklys. Høye lyder eller konstant bakgrunnsstøy påvirker meg dårlig. Selv om jeg liker sosiale tilstelninger tapper de meg for energi og jeg trenger å "trekke meg inn i hulen min" for å lade batteriene mine etterpå. Og jeg kan ikke få skrelt av meg stramme og ubehagelige klær fort nok. Forpliktelser ovenfor andre får meg til å trekke meg tilbake, og jeg har alltid hatt mye som foregår inni hodet mitt - et såkalt rikt indre liv.

Vi hverken kan eller vil unngå å delta i våre barns liv

Det er mange brukbare tips der ute for høysensitive, men de fleste involverer å holde seg vekk fra ting - og det er jo ikke så enkelt med små barn. Vi mammaer ønsker jo å delta på aktivitetene deres og stille opp for ungene våre for å vise vår kjærlige støtte! Men det ER faktisk mange ting vi høysensitive mødre kan gjøre for å føle oss mer fredfulle og harmoniske mens vi er der ute i verden.

Og hvis du tror at det er negativt for barna dine å ha en høysensitiv mor, så vil jeg at du skal vite at det faktisk er bra for dem, og gjør dem godt på så mange måter - spesielt om barna er høysensitive selv. Høysensitive mødre er som regel veldig emosjonelt påkoblet sine barn, og vil derfor naturlig skape rolige omgivelser som kan nære barnet. Her hos oss har min treåring svært sjeldent - og aldri langvarige - trassanfall fordi jeg kan lese hennes behov så lett og instinktivt forstår hvordan jeg kan møte henne i det hun trenger.

Mange høysensitive mødre er mer bevisst på at barn kan bli tappet og overveldet av en slik hektisk livsstil i dagens samfunn, og kan derfor tilby familien og omgivelsene sine en rolig og beskyttet havn på livets seilas - når vi selv er i balanse. Du kan bruke dine dyptfølende og empatiske egenskaper til å jobbe aktivt med følelser og rense opp ditt eget energisystem, som igjen vil ha en positiv effekt utad til omgivelsene. Når vi søker å den beste versjonen av oss selv blir vi helere mennesker. Og tenk hvilke muligheter det gir dine barn, å få vokse opp i et slikt hjemmeklima <3 

Hvordan endre sitt perspektiv?

Ofte kjenner jeg på at min sensitivitet er en ulempe for barnet mitt fordi vi helst holder oss hjemme, og jeg kan bli ganske irritabel om hun bråker mens hun leker. I mine mørkeste stunder har jeg tenkt for meg selv at jeg kanskje ikke burde ha fått barn overhodet. At jeg ikke er skapt for det å være mamma, at det blir for mange hensyn som må tas. At jeg blir en byrde og en belastning, eller at jeg hindrer mitt eget barns utvikling.

Men så har jeg innsett at det jeg trenger er å endre mitt perspektiv, samtidig som jeg blir klar over mine triggere (hva som utløser mine negative sider av høysensitiviteten). Bli oppmerksom på hva som lader meg opp og så sette av tid til å gjøre disse bra tingene daglig for å fornye energien. Jeg har vært gjennom utallige teknikker innenfor selvutvikling, og med tiden har jeg kommet fram til en ganske enkel huskeregler:

Du kan ikke ta vare på barna dine uten å ha tatt vare på deg selv først

Du vet hva flypersonalet sier i sine instrukser; du må sette oksygenmasken på deg selv før du prøver å hjelpe andre passasjerer. Dine egne behov for selvpleie må derfor komme i første rekke på din liste over prioriteringer. Derfor har jeg utviklet et nytt onlinekurs om å være høysensitiv mor der du:

  • Blir bedre kjent med dine egne behov og dermed kan ta vare på deg selv og din sensitivitet
  • Lærer å identifisere dine triggere, så du kan unngå dem oftere og gjenkjenne når de holder på å bli utløst
  • Tar noen steg mot å utvikle en plan for selvpleie som lader deg opp og inspirerer deg
  • Lærer mine lifehacks - tips for høysensitive mødre - så du kan komme deg gjennom dagene dine på en enklere og mer fredfull måte
  • Skaper et spesielt sted som er bare ditt eget, hvor du kan finne tilbake til roen i deg selv
  • Oppdager nye øvelser for å stresse ned, og prøver ut enkle metoder som du kan innarbeide i dine daglige vaner
  • Dropper plikt- og skyldfølelse og begynner å gjøre ting du elsker, for deg selv 
  • Bruker dine sensitive egenskaper til det beste for deg og de du har rundt deg

Høres dette ut som noe for deg? Les mer om onlinekurset Sensitiv mamma, der du lærer deg å holde mamma-koppen din full slik at du kan øse kjærlighet utover barna dine.

Sensitiv mamma


For deg som vil lære deg å holde "mamma-koppen" din full, slik at du kan øse kjærlighet over barna dine.


Les mer
Lone

Healing, livsveiledning, meditasjon og selvutfoldelse gjennom sjelskontakt.

Click Here to Leave a Comment Below