17 tips for å ikke bli kjeftemamma på nasjonaldagen - Sjelsliv

17 tips for å ikke bli kjeftemamma på nasjonaldagen

Nasjonaldagen, julaften og andre "kollektive utfrikningsdager" er dager som kan oppleves intense for høysensitive. Barnetog, musikkkorps, parfymelukt og enorme folkemengder. Den allmenne forventningen om at nå skal vi alle smile og være glad og ha det gøy blir slitsomt og masete. Er ikke folk ekte og autentiske fanger vi høysensitive det opp og vi kan la oss påvirke i en dårlig retning.

Jeg gikk i fella selv i går jeg, ved å legge toåringen min altfor tidlig, uten å ha hjulpet henne å lande og sortere i dagens inntrykk. Og at hun fikk en del usunn mat underveis. Jeg var altfor sliten til å orke å forholde meg til tidenes sukkerkræsjlanding på kvelden. Hun blei sutrete, og jeg blei sur. Med det resultatet at hun var lei seg og ikke fikk sove, mens mitt frustrasjonsnivå og behov for egentid/sortering steg i takt med antall minutter som gikk.

Resultatet var en kjeftemamma og et trist barn. Ikke noen hyggelig avslutning på dagen! Klok av skade bestemte jeg meg for å meditere på dette, dele mine erfaringer og å lage noen retningslinjer for høysensitive med tanke på neste gang det er en slik stor dag som skal markeres på den ene eller andre måten.

Her er ​mine 17 tips for å unngå å bli sur kjeftemamma, basert på min erfaring fra 17.mai-feiringen i går:

1. Skru ned forventningene

Det lades opp lang tid i forveien med forventninger til den store dagen. Ungene øver på nasjonalsangen, tegner og maler flagg, de hører kanskje historier fra de eldre barna om feiringen i tidligere år. Ting ungene blir fortalt i barnehagen og på skolen - is til frokost og godteri hele dagen - utelukk det fra agendaen. Si på forhånd at noen mennesker gjør det sånn, mens hos oss vi gjør vi det annerledes.


2. Bruk tiden i forveien på å planlegge godt

Stryk bunadskjorta ei uke i forveien (eller bare dropp det), legg frem klær og sko​ kvelden seinest før. Flaggene legger du ved utgangsdøren. Ta gjerne med en matpakke med næringstett mat som du kan mumse på underveis. Alternativt tar du med krise-kjeks, frukt og en vannflaske i veska.


3. Legg lista lavt

Du MÅ ikke delta i både i det store barnetoget i byen og sosialt samvær med på en skole etterpå. Det blir garantert nasjonaldagsfeiring selv om du ikke er tilstede.

De største forventningene om hvordan dagen skal feires har du kanskje selv arvet fra dine foreldre eller andre ting oppveksten. Ta et oppgjør med deg selv - trenger jeg å videreføre akkurat denne tradisjonen på denne måten?

Funker det for meg og min livsstil/energinivå/familiesituasjon?

Orker jeg å delta på denne feiringen uten at det går utover meg selv om min sensitivitet?

Og husk at det er ingen skam å snu! Ser du at du holder på å gå på en smell er det lov å unnskylde seg og dra hjem.​





4. Hvis du ikke har barn eller familieforpliktelser - bli hjemme!

Bor du avsides til og/eller ikke har noen familiemedlemmer du "må" se gå i barnetoget? Eller har du behov for å føle nasjonal samhørighet ved å delta i den kollektive festen? Da kan du like så godt se barnetoget på tv og spar byens parkeringsplasser for din logistikk.
Aller best vil det være om du kan gå ut i skogen og la vårfesten i naturen jorde deg og gjenopplive energien din.

5. Dropp å gjøre noe ekstra kvelden før

Behøver hele familien å dusje? Må du egentlig stryke den skjorta?​ Trenger du å lage all maten? Hvem forventer i så fall dette; samfunnet, familien eller deg selv?

6. Legg deg tidlig for å lade opp

Ikke gjør som russen og gå på fylla hele natten før 😉 Har du små barn vet du at du kommer til å stå opp tidlig for å være på beina hele dagen. Det kommer til å bli mange sanseinntrykk og mye å forholde seg til. Du kommer antakeligvis til å ofre ditt eget velvære for barnas skyld minst en gang i løpet av dagen. Gjør deg selv en tjeneste og gjør så lite som mulig dagen før for å prioritere hvile.


7. Avblås tradisjonen med 17.mai-frokost mens barna er små

La alle få en rolig start på dagen, så hele gjengen rekker å komme tilstede i seg selv. Husk at de små er også vár for sanseinntrykk og stimuli, de trenger sin faste rytme så langt det er mulig for å holde ut hele dagen. Velg å spise frokost med kun den nære familien. Ta en pustepause sammen før dere går ut døra. Når du har små barn er det deres velvære som skal settes i høysetet.​
Jordbær, champagne og buffet kan komme en annen gang.


8. Du skal i alle fall IKKE arrangere frokosten!

Om du føler deg forpliktet til eller er "nødt" til å følge tradisjonen med 17.mai-frokost velger du i alle fall den lettvinte løsningen - å dra til noen andre som inviterer. Da sparer du deg selv mye stress og bekymring i forveien. Så kanskje du har overskudd til å hjelpe til med oppvasken hos frokost-vertene i stedet?


9. Husk å ta jevnlige pauser

Trenger du en kjapp pause? Gå på do! Ingen spørsmål stilt eller undrende blikk.

Bruk mantraet «fred begynner med meg» på do. Pust på do. Gjem deg på do. Do er bra. Alle trenger å gå på do. Du fortjener en dopause.

Og husk at barna også trenger pauser fra alle andre i løpet av dagen. Mellom barnetoget og lek på skolen fikk hun utfolde seg på huska alene.

Ta ungen med på do også.​

10. Bruk en jordingsmeditasjon

Se for deg at du sitter under et tre. Pust rolig og dypt 3 ganger. Du ser for deg at du har dype røtter under føttene​ som du kan bruke til å trekke opp energi fra Moder Jord. Ditt energifelt er omsluttet av en beskyttende, gyllen boble. Kun det du selv ønsker å ta inn får lov til å påvirke deg. Bruk gjerne visualiseringen jeg har beskrevet i gratisguiden for høysensitive.
Gjenta øvelsen så ofte du trenger i løpet av dagen. På do.



11. Ta en blund med minstemann

Høysensitive småbarnsforeldre har blitt gitt en gavepakke! Når minstemann trenger en blund legger du deg sammen med barnet. Da kan du med god samvittighet puste, hvile og meditere mens minsten sover fredfullt.​ Eller gå på do 😉



12. Vær tydelig ovenfor barna på hva som skal skje og hva som forventes

La barna få vite i forveien hva som skal skje. Gi dem en slags timeplan på dagen, og forbered dem på overgangene mellom slagene, så unngår du i alle fall noe av maset.​ Du kan si ved frokosten "Nå skal vi se barnetoget, men først må vi finne et sted å parkere bilen og så må vi gå til det stedet der vi skal se på". Og når barnetgoet er slutt "Snart skal vi spise lunsj og hvile litt før vi skal videre til skolen for å være med på leker". Eller "Selv om du ser andre barn har det kan du ikke få heliumsballong, det er for dyrt. Du kan heller få en vanlig ballong til å leke med hjemme i kveld". Barn som er forberedt på hva som skal komme og hva foreldrene forventer er faktisk utrolig samarbeidsvillige.


13. Sukkeroverdose?

På nasjonaldagen får man omtrent kastet Lollipop etter seg! Men som du vet fra punkt 2 er det lurt å planlegge lang tid i forveien. Derfor kan du lage sunn is selv hjemme, f.eks frossen smoothie på bær.

Ta med isen i bilen i en kjølebag og porsjoner utover dagen, slik at ikke barna kræsjer av en overdose sukker. På den måten har de også noe i hånda som de kan vise fram når de ser andre barn sutter på is.​

Eller fyll opp de små magene med frukt og sukkerfri  kjeks.

Og vann. Vann er alltid bra.​ Det renser kroppen.



14. Regelmessige måltider

I forlengelse med punktet over er det lurt å gi mellommåltider underveis. Om det lar seg gjøre er alltid næringstett mat best. Ta i alle fall epler eller bananer med i veska. Uansett er mat ca hver 3.time en reddende engel for å holde energinivået oppe. Det gjelder egentlig bestandig, men på slike dager er det essensielt.


15. Behold roen!

Husk at når mor/far er stressa blir barna også det. De er energimessige vesner og påvirkes av all ståheien, akkurat slik som vi voksne gjør. Men unger har ingen teknikker for å håndtere stress, så da må vi hjelpe dem. Husk på at doen er din redning i akutte situasjoner!


16. Bruk de rundt deg

Har du en partner som ikke er høysensitiv lar du h*n ta legginga så du kan hvile ut etter dagens hurramegrundt! Det skulle bare mangle 🙂
Er du aleneforelder må du bare gjøre det beste ut av det.


17. Avslutt dagen på en god måte

Bruk laaaang tid på å roe ned ungene om kvelden, la de få en debrief og snakke ut om alle inntrykk gjennom dagen. Unger trenger også å lande og sortere i hodet sitt. Dagen har vært annerledes og rar og fin og masse gøy har skjedd. De trenger hjelp til å få uttrykt dette. Er barna så små at de ikke har noe språk kan du sette ord på dagens hendelser for dem.

Jeg la mitt barn altfor tidlig (kl 19) fordi jeg var utkjørt og trengte fred og ro. Noe som resulterte i at hun var helt propell og ikke sovna før kl 21.30 og tilsvarende frustrasjonsnivå fra sliten mamma med kort lunte…​

Oppsummering av mine læringer fra årets 17.mai - og en plan for neste år

  • Vi dropper det store barnetoget i Tønsberg til neste år
  • Velger heller å ha en lang og stressfri frokost med frøkna og besteforeldrene her hjemme fra kl 9.30
  • Deltar på Steinerskolens opplegg som varer fra kl 12 til 15
  • Som bare involverer et svært kort småbarnstog rundt i nærområdet
  • Tre timers deltagelse får være bra nok!
  • Lang avspenning og snakk rundt kveldsmatbordet for å lande sammen ordentlig etter dagens inntrykk
Lone

Healing, livsveiledning, meditasjon og selvutfoldelse gjennom sjelskontakt.

Click Here to Leave a Comment Below