Hvordan sette grenser ovenfor andre

Wow, dette har vært et tema hele livet mitt. Fra jeg som liten, overinklusiv og høysensitiv jentunge underkastet meg bøllegutten i gata for å slippe konflikt, til jeg som tenåring kysset den mest upopulære gutten for å ikke såre ham fordi ingen andre i klassen ville det...

​Jeg har gått den lange og tunge (om)veien og lært hva som må til for å skille på hva som er meg og hva som er andre.​ Det er lett å leve i en tilstand der man gir og gir, men glemmer å ta vare på seg selv. Jeg tror spesielt kvinner er disponert for dette. Men også høysensitive - fordi vi er så gode på innlevelse og til å se hva som trengs å gjøre i en gitt situasjon. Kjenner du deg igjen?

Vi trenger ​å sette grenser for oss selv. Lære oss å si nei uten å få dårlig samvittighet. Gi slipp på alt vi tror er forpliktelser, vårt ansvar og snillhet for at andre skal like oss. Ikke vær så himla FLINK bestandig! For det finnes en annen måte å leve på. Vi kan lære oss å leve i verden med vår spesielle gave, når vi bare har de rette verktøyene.

Og her skal jeg dele 5 måter som hjelper deg med å ikke ta inn andre menneskers energier:

1. Jording

Dette er det aller viktigste du kan gjøre om morgenen - egentlig når som helst. Det er ingen hemmelighet at høysensitive har vanskelig for å jorde seg fordi det skjer så mye oppi hodene våre. Men å jorde deg er det første skrittet å ta hvis du vil unngå å bære rundt på andre menneskers følelser og energier som om de var våre egne. Jording hjelper deg med å tune inn på kroppen og være i nuet og å fokusere mindre på den indre dialogen som kjører rundt i hodet. Det tar deg bare fem minutter å gjøre en av disse tingene:​

  • Visualiser røtter som vokser ut under føttene dine. De dype røttene strekker seg dypt inn i jorden. Se for deg dette til du merker at føttene dine blir tunge.
  • La kjølig vann renne over håndleddene. Eller legg håndleddene oppå hverandre, en oppå den andre, mens hendene går i hver sin retning. Hold dem slik i fem minutter.
  • Sitt på eller berør bakken. Gå barbeint på jorden. Klem et tre. Naturen har en fantastisk rensende effekt, fordi den hjelper oss med å fokusere på noe utenfor oss selv
  • Tilbring 5 minutter i meditasjon der du fokuserer på å puste dypt inn og ut.
  • S i ordet OM, hvor du ut lyden sakte og repeterer i fem minutter. Merk vibrasjonen av ordet i hele kroppen din.
  • OM

2. Visualisering

Visualisering er veldig effektiv for å holde andre menneskers energier unna din egen. For å gjøre dette kan du se for deg at du er i en boks. Denne boksen har fire solide vegger som omgir oss, med et lokk på toppen over hodet. Denne boksen tillater at positiv energi får slippe inn, mens den avviser de energier vi ikke ønsker. Ingen kan se at vi har satt opp denne boksen. Vi kan fortsatt ta inn hva andre føler og tenker, men så fort vi har gjenkjent energien deres forblir den hos dem. Energien roter seg ikke inn i vår egen.

Du kan også bruke guiden jeg har utviklet som hjelper deg med å ivareta energien​ din, den finner du her: Bobleguide for høysensitive

3. Rensing

Dette er effektivt etter at du har absorbert uønsket energi. Mens du er alene og på et stille sted kan du se for deg at du børster vekk energien som omgir kroppen din. Fold hendene og begynn over hodet. Bruk begge hendene mens du kutter gjennom energien i en kjapp bevegelse og dytter den vekk fra deg. Se for deg at hendene dine renser hodeområdet, går nedover nakken og halsen, brystet, magen, armene og ned bena dine. Fortsett hele veien ned til føttene. Når du er ferdig ser du for deg i en hvit boble; andres energi ikke kan komme inn i dette beskyttede rommet.​

4. Gjør den indre jobben

Dette skrittet er mer komplekst enn de andre, men må ikke hoppes over! Vi tar på oss andre menneskers emosjoner, tanker og tilstander, men har du noengang stoppet opp og spurt deg selv om hvorfor du gjør dette?

Kanskje er det en tendens for oss om å ubevisst bli tiltrukket av å hjelpe og heale andre. En måte å gjøre dette på er ved å absorbere menneskers giftige (eller negative) energi. Når vi trekker til oss denne energien kan den andre personen forlate samtalen og føle seg bedre, mens du føler deg elendig! Men, enten vi er oppmerksom på dette eller ei, så får vi faktisk noe ut av denne utvekslingen.

Det er da du trenger å gjøre ditt indre arbeid. Og nå må du være ærlig når du spør deg selv om hva du får ut av det:​

Hvem ville du vært uten dette karaktertrekket som høysensitiv?
Hva kan du gjøre med livet ditt?
Hvordan føler du deg når du hjelper andre?
Hvordan hjelper du til med å heale deg selv?
Hvordan har du det med grensesetting?
Spiller verdighet noen rolle?

Alt dette kan du utforske i ditt indre mens du er i sjelens lys. Når du avdekker skjulte tankemønster som ikke hjelper deg kan du gi slipp på dem og erstatte de med nye.

Prøv å begynne med denne tanken:

Jeg er verdig et lykkelig liv, fylt av tanker, følelser og tilstander som jeg selv velger

5. Lær deg å si nei

Å si nei er essensielt for høysensitive. Du fortjener også å ha det godt, uten å måtte slite deg selv ut for andres skyld. Et nei til en annen er et ja til deg selv. ​Lær deg å si nei. Øv deg på det. Ta tilbake kraften din. Stå i din følsomme styrke.​ Du kan klare å si fra på en god måte, fordi du som sensitiv vet at respekt og varsomhet er viktig når man skal formidle noe.

Ta små skritt i starten. Begynn med å si nei til en bekjent, eller en person som ikke betyr så mye for deg. For vi høysensitive vil jo gjerne bli likt av alle, men da er det ikke like mye på spill... Når du erfarer at du faktisk takler å stå i ditt eget nei, at du ikke mister vedkommende når du setter grenser - og om du så gjør, så var h*n ikke verdt ditt vennskap uansett - kjenn på hvordan du føler deg etterpå. Deretter kan du fortsette til de mer viktige relasjonene i livet ditt.

Oppsummering​

Når du stopper å ta inn uønskede følelser blir du fri til å fokusere på andre ting. Du kan bruke din nyoppdagede energi til å gå etter de drømmene og målene du setter for deg selv. Du blir fri til å bevege deg i verden på en ny og kraftfull måte. En måte som tillater deg å ta i bruk denne unike høysensitive gaven til din fordel - som i siste ende vil gagne verden.

Bruk din sensitivitet


Vil du ha mer energi til partneren din og vennene dine i hverdagen?
Blir du fort stresset, utålmodig eller irritabel ovenfor barna dine?
Syns du det er slitsomt å gå på butikken,
eller har du lyst til å bare stenge alt og alle ute når du reiser med kollektivtrafikk?


Bli med på onlinekurs for høysensitive!


LES MER OM KURSET
Lone

Healing, livsveiledning, meditasjon og selvutfoldelse gjennom sjelskontakt.

Click Here to Leave a Comment Below